نخستین مرحله این طرح در زمینه لوازم یدکی خودرو است که سه محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد.
در اقدام نخست براساس اعلام قبلی مبنی بر دریافت کد رهگیری برای باتری و کمک فنر خودرو، در صورتی که قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمعآوری میشوند که این اقدام در چند استان آغاز خواهد شد و بهتدریج در تمام استانها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اقدام دوم وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بیکیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت نام و صورتحساب خود را ارائه کردهاند که وزارتخانه بر تسریع و تکمیل این روند تاکید دارد.
سومین محور اجرای این طرح، انتظام بخشی، ساماندهی و حرفهای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.
در این زمینه، «سید مهدی کاظمی» سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران امروز (دوشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طرح مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی مصوب مجلس است و برای اجرای آن با قوت همکاری خواهیم کرد.
وی بیانداشت: با توجه به تعداد زیاد فروشندگان کمکفنر، از مسوولان وزارت صمت درخواست زمان ۶ ماه برای اجرای طرح داشتیم، با این حال اکنون طرح یاد شده برای اکثریت قریب به اتفاق اصناف اجرایی شده است.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: به دلیل تعداد زیاد فعالان صنف کمک فنر فروش که تعداد آنها به بیش از ۱۰ هزار عضو میرسد، گرانفروشی و حتی فروش قطعه بیکیفیت از سوی اعضای این اتحادیه بهندرت اتفاق میافتد و اگر همکار ناآگاه ما به هر دلیل قطعه بیکیفیت به مشتری بفروشد، موظف به تعویض آن است.
مسوول رسیدگی به شکایات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در دو سال گذشته بیش از سههزار پرونده در موضوعات گرانفروشی و کیفیت قطعه در این اتحادیه تشکیل شده، اما همه شاکیان پروندهها راضی فرستاده شدند.
وی خاطرنشانکرد: اکنون کمکفنرهای ایرانی دارای شناسه کالا بهتدریج در حال ورود به بازار است و خریداران میتوانند با اسکن شناسه در تلفن همراه خود، به همه اطلاعات آن قطعه، اصالت کالا و سازنده آن پی ببرند.
کاظمی ادامهداد: با برطرفشدن مشکلات سامانه جامع تجارت در این زمینه، واردکنندگان کمکفنر نیز از حدود دو هفته قبل برای دریافت شناسه کالای خود با همکاری گمرک دست به کار شده اند، اما معتقدیم حضور کارشناسان این اتحادیه در گمرک و تشخیص کالای اصیل از تقلبی و قاچاق میتواند کمک زیادی به اجرای این طرح داشته باشد.
این عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اضافهکرد: در گام نخست اجرایی شدن این طرح برای دو کالای کمکفنر و باتری اجرایی شده است و در مجموع باید برای ۵۳ قلم کالا اجرایی شود.
وی با اشاره به کمکفنر فروشان قدیمی بازار که ممکن است از سالها پیش کمک فنر خودروهایی همچون جیپ، شورولت و غیره را وارد کرده و در انبارشان موجود داشته باشند، گفت: آمار و موجودی انبار این فروشندگان به اتحادیه اعلام شده و با ارسال آنها به وزارت صمت، کد شناسه برای کالاهایشان صادر خواهد شد.
کاظمی گفت:کدهای شناسه کالایی که برای هر محصول صادر میشود دارای کد یکتا بوده و امکان جعل آنها وجود ندارد.
وی هشدار داد: هرچند کالاهای اظهار شده از سوی فروشندگان توسط کارشناسان اتحادیه بررسی میشود و ما نیز به عنوان اتحادیه به اعضای اصناف اعتماد داریم، اما اگر اتفاقا کالای زیرپلهای یا قاچاق را به عنوان کالای با اصالت معرفی کنند و فردا دستشان رو شود، کل موجودی انبارهایشان به عنوان کالای قاچاق یا بیکیفیت ضبط شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت.
اجرای طرح توسط باتریسازان
در این زمینه، «کاظم مرتاض» رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران گفت: اجرای طرح شناسه کالا (که نشاندهنده مشخصات، مختصات و محل تولید کالا است) از سال گذشته و پس از اعلام وزارت صمت توسط واحدهای زیرمجموعه این انجمن اجرایی شد، اما طرح کد رهگیری کالا (که مشخصکننده کالای قاچاق از غیرقاچاق است) از ابتدای امسال اجرایی شد.
وی بیانداشت: همه واحدهای تولیدکننده باتری با صرف هزینه، بهجای نصب برچسب و لیبل که احتمال تقلب در آن میرفت، به حک کردن این شناسهها و کدها روی باتریها اقدام کردند و این مهم در چهار تولیدکننده بزرگ باتری که بیش از ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند اجرایی شده است و به سایر تولیدکنندگان کوچک و متوسط باتری (که بیش از ۱۰۰ تولیدکننده را شامل میشوند) ابلاغ شده است.
طرح رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسائل نقلیه وارد فاز دوم شد و بر همین اساس ۵۳ قلم کالا، دارای شناسه و کد رهگیری میشوند
ترخیص کالاهای مشمول از گمرک منوط به اخذ گواهی الکترونیکی و شناسه های رهگیری از سامانه جامع تجارت هستند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/